20/02/2013 By Redactie

Range Rover met V6

Nieuwe Range RoverDe Range Rover is in Amerika alweer bijna uitverkocht. Dat wil zeggen: van het ‘2013’ model dat op dit moment verkocht wordt zijn tot de zomer alle auto’s besproken. Daarom schijnt Land Rover de orderportefeuille voor het modeljaar ‘2014’ geopend te hebben. Ja, die Amerikanen lopen bijna een jaar vooruit met hun telling.

Maar het grote nieuws is dat in de nieuwe prijslijst een V6 motor staat. Het is een supercharged benzinemotor die 340 pk kan ontwikkelen (253 kW.) Daar heeft het toerengrage blok wel 6.500 tpm voor nodig. De (vooral voor Amerikanen) bekende atmosferische V8 met vijf liter inhoud wordt bij het oud vuil gezet. Niet dat de V6 sneller of beter is. Een zo uitgeruste Range Rover zou van nul naar 100 sprinten in 7,1 seconden. Dat is zestiende langzamer dan de oude V8. Nauwelijks te merken natuurlijk. Wat u wel merkt is ongetwijfeld het lagere verbruik. Let op, we gebruiken hier niet het woord ‘laag’. Men schat het verbruik ongeveer 10% lager dan wat het was. Ofwel 10% minder dan afgrijselijk.

Uiteraard blijft een V8 in het programma, maar dan alleen de Supercharged met 510 pk (380 kW). Beide motoren worden gekoppeld aan een achttraps automatische versnellingsbak. Start/stop technologie moet het verbruik nog iets verder omlaag brengen.

Natuurlijk zal geen Nederlander de supercharged V6 nemen om het verbruik. Wij hebben immers de diesels. Maar net als de V6 dieselmotor het totale wagengewicht omlaag brengt en voor een beter stuurgedrag zorgt, zo zal dat ook met de benzinemotor het geval zijn.

Onderdelen (o.a. Jeep)

Autodoc.nl

Auto interieur reiniging

Onderdelenlijn voor gebruikte, tweedehands, revisie en nieuwe auto-onderdelen

www.topautoonderdelen.nl

Facebook