27/01/2012 By Redactie

Mercedes-Benz G ‘Entdecker’

De Mercedes-Benz Entdecker is niet nieuw. Het ultieme safarivoertuig bestaat al sinds 2009. De basis wordt geleverd door Mercedes in de vorm van een G-klasse en uitgebouwd door de firma Unicat. De auto van het type G 461 is in professional/Green Line uitvoering met militaire specificatie. Deze uitvoering is uitzonderlijk sterk gebouwd, maar ontbeert de luxe van de momenteel leverbare G’s. De motor is een relatief moderne 3 liter V6 dieselmotor. 183 pk en 400 Nm zijn voor sommigen wellicht geen geweldige waarden, maar wel voor een ‘overlander’ die superbetrouwbaar moet zijn. De motor is bovendien zuinig en voldoet aan EURO IV.

Uiteraard heeft de Entdecker lage gearing en drie sperbare differentiëlen. Door de laatste voorziening kunnen alle vier wielen met dezelfde snelheid draaien, voor optimale terreinprestaties.

Safari uitrusting
Maar met een stevig chassis en een goede motor zijn we er nog niet. De Entdecker is speciaal door Unicat gebouwd voor safari’s in Afrika en andere onherbergzame werelddelen. Wat is daar zoal voor nodig?

Om te beginnen een grote brandstoftank. De Entdecker beschikt over een via CAD ontworpen vaste 64 liter tank en een verwisselbare 70 liter tank. Die worden in het voertuig ingebouwd in aanvulling op de standaard 96 liter tank! Hiermee kan het voertuig onder zware omstandigheden zo’n 1500 kilometer rijden zonder te hoeven tanken. Als extra is een kleine 9 liter ronde tank in het reservewiel aangebracht. Hierin kan bijvoorbeeld motorolie worden meegenomen. Of extra drinkwater. Eén van de twee hé.

Een watertank van 88 liter zit centraal in het voertuig en is gemaakt uit polyethyleen. De bouwers vinden deze waterbron vooral geschikt om mee te wassen en te koken. Een extra kraantje en een koppeling voor een douche (!) zijn links in de achterbumper te vinden. Drinkwater kan bijna overal in meer praktische plastic flessen worden verkregen. Verder kan de Entdenker voorzien worden van dubbele National Luna koelkasten.

Daarnaast heb je in een expeditievoertuig bergruimte nodig. Achter de watertank zijn twee uitschuifladen gecreëerd. De ruimte daarboven kan worden volgestouwd met aluminium kisten, die worden dichtgesnoerd met spanbanden. In de zijdelings openslaande achterdeuren zijn twee klaptafeltjes te vinden. Naast de rechter achterdeur kan een titanium spade met carbon steel geplaatst worden. Ook de dakladder is van dit superlichte en sterke materiaal.

De luchtinlaat is uiteraard voorzien van een snorkel voor veilige doorwadingen. De wielen zijn iets bijzonders: zij hebben dubbele bead locks, zeg maar klemmen waarmee de band nooit van de velg kan lopen. Hierdoor is rijden met een extreem lage bandenspanning geen probleem. En voor de slimmeriken onder u: ja, er zijn ook compressoren om die banden weer op te pompen. Niet een, maar twee.

Het imperiaal is van de Zuid-Afrikaanse specialist Front Runner en volledig gemaakt van gebogen en gelast aluminium dat zwart is gecoat. Op het imperiaal heeft de Italiaanse specialist Autohome een speciale versie van haar beste daktent gezet. Deze is voorzien van carbon fiber stokken en rondom muskietennet. Netjes binnenin zorgen voor bergruimte voor bijvoorbeeld kleding of schoenen. Als het deksel van de daktent gesloten is, kunnen zaken als kussens en slaapzakken toch binnenin blijven. De daktent is vanuit meerdere posities te betreden. Van achteren, met een ladder, of van voren, door op de motorkap te klimmen. Die daar natuurlijk tegen kan.
Een hi-lift jack waarmee het voertuig snel kan worden opgekrikt zit ook aan het imperiaal.

Het dashboard kan naar wens worden uitgerust met houders voor onder meer (iridium) telefoon, nagivatiesysteem of HAM radio. Tot slot is het interieur uitgerust met netten onder de dakhemel, zodat kleine zaken altijd kunnen worden weggestopt.

Krijgt u al zin om een paar maanden op reis te gaan? Bedenk dan dat een dergelijk doordacht expeditievoertuig een paar ton zal kosten. Folder hier.

Onderdelen (o.a. Jeep)

Onderdelenlijn voor gebruikte, tweedehands, revisie en nieuwe auto-onderdelen

Facebook